טכניקות חקלאות – יערות מפי מומחה לאגרונומיה

טכניקות חקלאות - יערות מפי מומחה לאגרונומיה

בימינו יהיו התאמות לשיטות המסורתיות בתחום החקלאות והיערות. עם זאת, בעיות לא מסורתיות מתעוררות בעקבות ירידת העיבוד המשתנה, הלחץ ההולך וגובר על היבשה וכריתת יערות מהירה. לדוגמא, יש צורך חדש במיני עצים הגדלים במהירות, מקבעים חנקן, המתאימים לאזורים אקולוגיים שונים. בנוסף, יש למצוא דרכים לדחוס מספר גדול יותר של עצים, בעלי חיים וגידולי מזון במערכות חקלאיות המנוהלות באופן אינטנסיבי. עדיין נדרש מחקר אינטנסיבי בתחום זה. כמה מהטכניקות המבטיחות ביותר בתחום החקלאות-יערות מתוארות להלן.

עצים חקלאיים פזורים

התערבות חקלאית-על ידי אגרונום,  באה לידי ביטוי על ידי  הגדלת מספר העצים או השיחים המפוזרים בין יבולים או שטחי מרעה ולאורך גבולות החווה. לעצים אלה יכול להיות ערך גדול יותר מכל הגידולים שהם מעקרים (כפי שיכול להיות נכון לגבי עצי פרי). לחלופין, העצים עשויים למעשה לשפר את פרודוקטיביות הגידולים והמרעה על ידי חידוש קרקעות ועזרה להפחתת הסחף. לדוגמא, דוחן וסורגום עשויים להגדיל את תפוקתם ב-50-100% כאשר הם נטועים ישירות.  לעתים קרובות, ניתן לשתול עצים שישרתו מטרות מרובות' כגון: שימוש למוטות, עצים להסקה, מספוא והעשרת הקרקע.

פיזור עצים ברחבי החווה כשלעצמו לא יענה על כל הצרכים המקומיים למוצרי עצים ולא יבטיח חקלאות איכותית מדי. עם זאת, פעולה מסוג זה של חקלאות-יער עשויה להיות הגיונית לחקלאים. ההטבות מגוונות ותואמות את הצרכים הרגישים. במספר מדינות גישה זו היא כיום הדרך העיקרית בה מציגים רעיונות לחקלאות יערות.

טכניקה נוספת שניתן להכניס מבלי לבצע שינויים קיצוניים במערכות החקלאות היא שיפור הדורות. כתוצאה מכך, רק עשבים שורשים רדודים בעלי ערך מועט לאדמה מתבססים באופן טבעי לפני שיש לשתול שוב יבולים. התועלת של זה יכולה להיות מאוד משמעותית על ידי נטיעת זבל ירוק. בנוסף לשיפור האדמה, פעולה כזו תוכל לספק הזנה לבעלי חיים או מזון למאכל אדם.

ראוי לציין כי ניתן לשפר את החרקים ללא שימוש ב – סקר עצים . אף על פי כן, סוג זה של פעולה נופל ישירות במסגרת הייעור החקלאי כפי שהוגדר כאן.

 

יש התערבות חקלאית מורכבת יותר –  טכניקת ייעור חיתוך, כפי שפותח על ידי המכון הבינלאומי לחקלאות. זה כרוך בגידול של יבולים בין שורות עצים או שיחים, לרוב קטניות. כדי למנוע תחרות עם יבולים על אור ומים, העצים נחתכים באופן קבוע ונשארים גזומים במהלך עונת הגידול. ייחורים גדולים יותר זמינים לעצי הסקה. עלים וזרדים נפרשים בין הגידולים. זה ממלא את האדמה בחומוס ובחומרים מזינים, כמו כן מהווה מחסום מפני סחף. 

הפרטים של מערכות חיתוך ישתנו. לדוגמא, ניתן למרוח קוטלי עשבים, או לחתוך עשבים שוטים ביד. עצים עשויים להיחתך בגובה הקרקע, או סתם לקצוץ את הענפים. השילוב המתאים של טכניקות באזור יהיה תלוי בגורמים כמו זמינות העבודה לכריתה ולניכוש, נוכחותם של מזיקים עשוי להתפשט באמצעות חיפוי, גידולים ספציפיים לגידול ונכונות החקלאים לבצע שינויים גדולים. בתרגול חקלאי.

  • מין העץ
  •  מיקום העץ, למשל קואורדינטות, מיקומי מפה או תיאור מיקומו, ככל האפשר.
  • הערות ( כלומר תכונות ייחודיות)
  • גילו של העץ (חדש נטוע, צעיר, בוגר)

כעת ניתן להעריך את העץ, מומלץ להתחיל מראש העץ ולעבוד בסדר הבא:

  1. בדוק את הכתר, בדוק אם יש פערים בחופה (קיץ בלבד), צבע העלים.
  2. חפש את נוכחותם של ענפי העץ, תלייה או שבורה בתוך החופה.
  3. סרוק דרך החופה כדי לפקוח עין על סדקים, פיצולים וענפים פגומים בבירור, שם הרוח יכולה להוריד אותה או שהיא יכולה פשוט להירקב. 
  4. העבר למטה את המראה אחר תכונות חריגות בתוך העץ כמו נפיחות, נזקי קליפות, פטריות, פיצולים, סדקים ושקעים.
  5. האם העץ נשען? במיוחד לעבר 'אזור יעד'.
  6. האם ישנם סימנים של פטריות או ריקבון בתוך תא המטען הראשי, בבסיס העץ או סביב בסיס העצים?
  7. במבט על האדמה האם ישנם סימנים ברורים לכך שישנו נזק לשורשים כמו חפירה וסימני מסלול? האם חלק מהשורשים חשופים?
  8. לבסוף הסתכל על האדמה המקיפה את העץ ובדוק האם יש סדקים בולטים באדמה או הרמת מבנה גרירה / מבטון?

את מצבו הגופני הכולל של העץ יש לסווג:

מצב טוב-  בריא, כתר מלא, תוחלת חיים ארוכה, אין סימנים בולטים של כישלון.

מצב סביר- בדרך כלל בריא, קצת דילול הכתר, כמה פגמים בעלי משמעות נמוכה.

מצב גרוע – חוסר מרץ, תוחלת חיים קצרה, כיסוי עלים לקוי, ליקויים גדולים.

מצב מסוכן / מת – הרחק דחוף נדרש בהתאם למיקום העצים.

אתה אמור להיות מסוגל לסווג את עדיפות העבודה על סמך המידע שנאסף, כגון: שימוש, מיקום ומצב גופני. לאחר מכן היכולת להציב מסגרת זמן בה יש לטפל בעצים יחד עם המלצות אם הם מתאימות כראוי.

 

כתיבת תגובה