כיצד למצוא אגרונום מומלץ?

כיצד למצוא אגרונום מומלץ?

אגרונומיה היא מחקר של קרקעות ופיתוח יבולים. אגרונומים הם מדענים מוכשרים המשתמשים במגוון כישורים כדי לשפר את איכות החוות והגידולים ברחבי הארץ. 

אגרונום או במקרה של תחום העצים – סוקר עצים, הוא מדען שמוכשר היטב בלימוד, טיפול, מחקר וגידולים. הוא בוחן באופן ביקורתי יבולים כדי לקבוע כיצד להילחם במחלות, לטפח צמיחה ולשפר את האיכות. 

הוא גם מתווך עבור חקלאים וחוקרים חקלאיים. המשמעות היא שהוא פועל כקשר במהלך דיונים אודות פיתוח יבול, קציר והפצה. האגרונום נפגש עם חוקרים וסוקר את תוצאות הבדיקות והניסויים החקלאיים. לאחר מכן הוא מעביר מידע זה לחקלאים המקומיים ומוצא דרכים ליישם את המחקר באופן מעשי.

 

תחומי האחריות של סוקר עצים

אגרונום יכול להתמחות במספר תחומים שונים, כולל ניהול יבולים, שימור קרקע ומים, סוקר עצים, פיתוח בר-קיימא ומחקר. תפקידו הספציפי של האגרונום ישתנה בהתאם לתפקיד המשרה, אך תחומי ההתמחות העיקריים יהיו:

  • עריכת ניסויים ביבול במעבדה.
  • שיתופי פעולה עם חקלאים כדי לדון בשיפורים בחווה.
  • שיתוף פעולה עם חוקרים אחרים כדי לייצר רעיונות לפיתוח צמחים.
  • פתרון בעיות הקשורות לשתילה, קציר, אחסון והפצה.
  • סקר עצים עבור שימור, העתקה או עקירה. 
  • קביעת שיטות להגנה על צמחים מפני מזג אוויר קשה או אקלים משתנה.
  • פיתוח רעיונות לשיטות חקלאות בת קיימא ומודעות לסביבה. 
  • שימור קרקע ומחזור המים.

 

מהו סקר עצים?

טרם רכישת שטח או קרקע מומלץ לעשות סקר עצים – לבדוק כמה ואילו עצים צומחים על השטח ומה ניתן לעשות כדי להכשיר את הקרקע לשימוש ו/או לבנייה. כמו כן, חשוב להבין, כי סקר עצים הוא תנאי לאישרור תוכנית בנייה ואף ישנם מקרים חריגים בהם עיריות או מועצות לא נותנות היתרי בנייה על קרקעות עם רמת שימור גבוהה. 

מומלץ להביא גנן לשטח הקרקע הרצוי טרם רכישתו, לניכוש עשבים וצמחייה ובדיקת השטח ומיני גורמים העלולים להשפיע על טיב הקרקע או חלקים ממנה. חשוב מאוד לבדוק היטב את השטח ולהכליל את כל האופציות.

ישנם מצבים בהם צומחים עצים נדירים בעלי רמת שימור גבוהה והעלויות להעתקתם או כריתתם עלולות להיות גבוהות מאוד, בייחוד אם לא יודעים כיצד להתנהל מול החוק. במקרים כאלה קיימות שלוש אפשרויות:

  • העתקה של העץ
  • עקירה של העץ
  • שימור של העץ

 

כיצד למצוא אגרונום מומלץ?

מומלץ ליצור קשר עם אגרונום המתמחה בסקר עצים טרם רכישת הקרקע. כמו כן, כדאי לבדוק את תחום ההתמחות של האגרונום בעת ההתקשרות. פעמים רבות סקר עצים חושף היבטים חוקיים ומשפטיים שונים ולטווח הארוך ניתן להימנע מהוצאות עתידיות גבוהות.

  • מין העץ
  •  מיקום העץ, למשל קואורדינטות, מיקומי מפה או תיאור מיקומו, ככל האפשר.
  • הערות ( כלומר תכונות ייחודיות)
  • גילו של העץ (חדש נטוע, צעיר, בוגר)

כעת ניתן להעריך את העץ, מומלץ להתחיל מראש העץ ולעבוד בסדר הבא:

  1. בדוק את הכתר, בדוק אם יש פערים בחופה (קיץ בלבד), צבע העלים.
  2. חפש את נוכחותם של ענפי העץ, תלייה או שבורה בתוך החופה.
  3. סרוק דרך החופה כדי לפקוח עין על סדקים, פיצולים וענפים פגומים בבירור, שם הרוח יכולה להוריד אותה או שהיא יכולה פשוט להירקב. 
  4. העבר למטה את המראה אחר תכונות חריגות בתוך העץ כמו נפיחות, נזקי קליפות, פטריות, פיצולים, סדקים ושקעים.
  5. האם העץ נשען? במיוחד לעבר 'אזור יעד'.
  6. האם ישנם סימנים של פטריות או ריקבון בתוך תא המטען הראשי, בבסיס העץ או סביב בסיס העצים?
  7. במבט על האדמה האם ישנם סימנים ברורים לכך שישנו נזק לשורשים כמו חפירה וסימני מסלול? האם חלק מהשורשים חשופים?
  8. לבסוף הסתכל על האדמה המקיפה את העץ ובדוק האם יש סדקים בולטים באדמה או הרמת מבנה גרירה / מבטון?

את מצבו הגופני הכולל של העץ יש לסווג:

מצב טוב-  בריא, כתר מלא, תוחלת חיים ארוכה, אין סימנים בולטים של כישלון.

מצב סביר- בדרך כלל בריא, קצת דילול הכתר, כמה פגמים בעלי משמעות נמוכה.

מצב גרוע – חוסר מרץ, תוחלת חיים קצרה, כיסוי עלים לקוי, ליקויים גדולים.

מצב מסוכן / מת – הרחק דחוף נדרש בהתאם למיקום העצים.

אתה אמור להיות מסוגל לסווג את עדיפות העבודה על סמך המידע שנאסף, כגון: שימוש, מיקום ומצב גופני. לאחר מכן היכולת להציב מסגרת זמן בה יש לטפל בעצים יחד עם המלצות אם הם מתאימות כראוי.

 

האם ניתן לסמוך על האגרונום שיבצע את העבודה בצורה טובה?

אגרונום הוא למעשה מדען- אדם המתמחה בתורת החקלאות. תפקידו הוא לספק ייעוץ לבעלי קרקעות מסוגים שונים- חקלאיים, נדלניים או פרטיים בנושאים רחבים הקשורים לשימוש נכון בקרקעות.

כאשר אנו בחרים אגרונום למתן שירותי ייעוץ, עלולים להתעורר בנו חששות שונים. אנו מעוניינים לקבל את השירות המקצועי ביותר, שיותיר אותנו עם "ראש שקט" ולא טרוד- נרצה לדעת שקיבלנו את מירב האינפורמציה המדויקת, שתניב עבורנו את התוצאות הטובות ביותר. להחלטתו של האגרונום משמעויות מהפכניות על אופן עבודתנו ותכנון הצעדים שנבצע בקרקע, לכן אמינותו חשובה לנו במיוחד.

אגרונום כאיש מקצוע

כדי להתקבל לקריירה כאגרונום, יש ללמוד תחילה חקלאות באופן מקצועי, ולסיים בהצטיינו תואר במדעי הצמח. אגרונומים בקיאים בכימיה, ביולוגיה, פיזיקה, וגנטיקה כחלק מהסמכתם- כדי שיוכלו להתבסס ולהתחשב בנתונים אלה בשטח בעת אבחון, ייעוץ וקבלת החלטות.  

במהלך הסמכתם, יתנסו ויתאמנו האגרונומים לעתיד הן בבחינת קרקעות והן במימוש שיטות גידול שונות ובבחינת השפעתן על היבולים. אגרונום המתעסק בתחום, קיבל הסמכה והכשרה לכך מטעם משרד החקלאות.

בהתאם לכך, כאשר אנו משתמשים בשירותיו של האגרונום נוכל לצאת מנקודת הנחה שהוא גורם מהימן, מקצועי ומדויק בהחלטותיו. חשוב כמובן, לוודא שאנו בוחרים אגרונום בעל הכשרה מתאימה, בעל מקצוע מיומן, מנוסה ובעל היתרים. 

שירות מקצועי

כיצד נוכל לסמוך על עבודתו של אגרונום? נבחן את מקצועיות עבודתו.

בעל מקצוע שמראה בקיאות בנושא סקר עצים, סורק את השטח בקפידה ופועל לנטרול של כל מפגע- הוא בעל מקצוע אמין.

אגרונום מקצועי יספק לנו תוכנית ברורה ומקיפה על בסיס מידע מקורי שהפיק אודות השטח, יביא רעיונות מעשיים לאופן העבודה עם האדמה ולסוגי הגידולים המתאימים עבורה וכן יוכל לספק ייעוץ נכון בנושאי בנייה, עקירה או העתקת עץ בהתאם לממצאיו של סוקר עצים.

קיום של סקר עצים מהיר, מדויק ומקצועי יוכל לרמז לנו על טיבו של בעל המקצוע ולהשרות בנו ביטחון לגבי אופן עבודתו. 

 

אנו נדרשים להיעזר בשירותיו של האגרונום בעקבות סוגיות שונות. במקרים רבים, אנו חייבים את שירותיו על מנת לקבל היתרים, להוציא תוכניות אל הפועל או לשקול את צעדינו באופן מחושב.

בדומה לשאר בעלי המקצוע, גם כאן אנו נותנים את אמונינו באדם שרכש השכלה מקצועית שיספק עבורנו את העבודה הטובה ביותר. חשוב לסמוך עליו ולקחת בחשבון את עצותיו- שמטרתן לאפשר לנו להפיק את המירב מהשטח שבידינו. 

טיפים חשובים בתהליך העבודה מול האגרונום

אנשים רבים נזקקים לשירותיו של האגרונום סביב סוגיות רבות- בעלי חוות ושטחים הזקוקים לייעוץ חקלאי, בעלי גינות מפוארות המעוניינים לנצל את מירב הפוטנציאל שלהן ,בעלי שטחים הנדרשים לתכנן את הבנייה בהתאם לתנאי השטח ורבים נוספים. 

כדי להטיב את ההיכרות עם הקרקע שבבעלותכם וכדי לחשב נכון את הצעדים הקשורים בשימוש בה, קבלת חוות דעת מאגרונום בהחלט תהייה צעד נדרש למניעת קשיים עתידיים.

אגרונום הוא בעל מקצוע לכל דבר, ובדומה להכנה לקראת כל חוות דעת מקצועית, יש להעירך לבואו כדי להפיק משירותו את המירב:

  1. שכרו שירותי אגרונום לפניי רכישת קרקע– לפני רכישת קרקע, חשוב לבדוק אותה לפני בצורה מקצועית ואמינה. בחרו את שירותיו של בעל מקצוע המתמחה בנושא סקר עצים. חוות דעת בנושא הקרקע וביצוע סקר מקדים יוכלו לשקף לכם האם הקרקע מתאימה לצרכיכם וכן יוכלו להכין אתכם לפעולות עתידיות אותן תאלצו לנקוט כמו טיפול בעצים מסוכנים, עקירתם או לחלופין העתקתם ושמירתם .

 

  1. זהו סכנות בשטח– אחד מתפקידיו של אגרונום הוא לנטרל מוקדי סכנה בשטח על ידי סקירה ואבחון של עצים ותנאי שטח העלולים לסכן את הסביבה. במהלך סקר עצים, האירו את תשומת ליבו לכל עץ או מפגע המעלים בעיניכם חשד- כך תמנעו צורך בעבודה מקצועית נוספת בעתיד, ותוכלו לגשת לשלב עיבוד השטח ללא חשש. 

 

  1. צאו עם הידע הנכון לשימוש בשטח שלכם- וודאו שאכן למדתם לעומק את הפוטנציאל הגידולי שבקרקע שלכם. קבלת רשימת הזנים היעילים ביותר לאדמתכם חשובה עבורכם לניצול נכון שלה. מוטב שתשמעו גם על זנים מתאימים שלא בהכרח התכוונתם לגדל בהווה, כדי לאפשר לכם להשתמש בהם בעתיד, במידה ותהיו מעוניינים בשינוי. 

 

  1. החשיבות שבהשקיה– מתן ייעוץ בנושא אופן ההשקיה, סוגה, מיקומה, אופן התקנתה והכמויות הנדרשות ממנה הוא חלק בלתי נפרד משירותו של האגרונום. גבשו יחד אתו תוכנית ברורה ומדויקת שתיתן מענה לכל שאלותיכם בנושא. השקיה נכונה וחכמה היא עוד צעד חשוב בדרך לניצול המקסימלי של יכולת האדמה.


תכננו נכון של בנייה בשטח– במידה ואתם מעוניינים בהווה או אף בעתיד לבצע כל בנייה בשטחכם, חשוב שתיקחו זאת בחשבון ותתייעצו על כך עם האגרונום. תוצאותיו של סקר עצים יכולות לספק עבורכם ידע היכן ניתן וכדאי לבנות, או לחלופין יסייעו לכם בהכנת השטח מבעוד מועד עבור בנייה, עם כל התהליכים והרישיונות הנדרשים לכך.

כתיבת תגובה